lördag 25 februari 2012

Livsförsäkring!

Se nu vad guuben min har ordnat ;)  Ett trappräcke!
Den livsfarliga trappan är inte längre lika farlig.

Vi funderade en hel del innan vi började. Jag är inte helförtjust i räcket på övervåningen. Ett med smalare ribbor utan profil och lite högre hade jag valt om vi gjort det nytt. Men det är stabilt och bra i övrigt så vi beslutade oss för att behålla räcket som det är ... vi  har ju en hel del annat som vi också vill göra ... En variant som trappräcke fick det bli, som blev så snyggt och som smälter in väldigt bra. När allt har målats vitt, så småningom, så jag är säker på att även det övre räcket kommer att vara jättefint!

Åh, vad jag har längtat efter detta trappräcke. Jag har varit livrädd för att barnen skall ramla ner, tre meter rakt ner på hallgolvet. Vår enda toa är en trappa upp så jag har burit båda barnen upp och ner varje gång någon av oss tre skall besöka denna. Jag har inte vågat lämna någon av dem nere eftersom den då, rätt var det är, kan komma upptrampandes själv. Man vet ju hur lätt en olycka händer när två små bråkstakar är i farten ... och det får ju bara inte hända!

Jag har sagt till David att jag skulle vara nöjd med en spånplatta som skydd. Bara ingen trillar ner. Men David han envisades. Det skall göras riktigt på en gång "annars kommer vi ha en spånplatta som trappräcke i tio år".

Nu sitter det på plats. Ett riktigt snyggt räcke, ordentligt hantverk, stadigt och bra.
Bra jobbat David!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar