lördag 4 februari 2012

Upp ur hushållsträsket ... högar ... berg och dalar ...

Idag har jag sorterat kartonger. Inte innehållet i dem utan jag har försökt placera de som har ett liknande innehåll på samma ställe. En bra början. Till exempel står nu allt mitt arbetsmaterial i det rum som är tänkt att bli mitt arbetsrum. Helt osorterat men på rätt plats.

När allt är ett enda stort virr varr så är en bra början att försöka göra "högar" med sådant som hör ihop eller är av samma karaktär (ja, ni förstår nog vad jag menar). Sedan får man sortera och rensa upp i de olika högarna, göra nya högar av högarna så att säga. Snart har du lite mer kontroll över vad du har och hur mycket plats det tar, och då kan du börja att tänka på förvaring. Det här har jag inte läst i den här boken. Den här vissheten har jag nog kommit över på annat håll. Visst verkar det klokt?! :)
Naturligtvis är det lika bra att slänga det man tycker är skräp med det samma. Så man slipper ångra sig ;).

Nu när alla dom där sakerna står i mitt arbetsrum så känner jag mig inte lika stressad. Undra bara hur länge lugnet varar? ;) Jag tänker i vilket fall inte göra något åt dessa kartonger nu. De får vänta. Men nu kommer jag kanske åt sådant som är mer primärt för oss. Alla olika slags kläder. Just nu är det -28 grader ute. Yllebyxorna måste komma i ordning!

Vissa saker är ju enklare att ta fasta på, än andra. I boken läser jag: "... renligheten får inte bli en slags rit som måste föregå helgfriden. Man kan bli lugn inombords utan att ha bringat reda i sitt yttre kaos."

Vilken tur för mig, för då kan jag slappna av lite nu då! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar