måndag 16 april 2012

Stora mormorsrutor!

Små virkprojekt, med tunna garner, liten virknål och hårda maskor, det är min virkstil. Men nu har jag visst dragit igång med raka motsatsen. Tjockt garn, stor virknål och lösa maskor.

Det stora projektet ska bli en filt, av mormorsrutor. Hur ska det gå?

Det är ju så poppis med sådana nu. Och jag har virkat mormorsrutor så många gånger förr, men det har liksom aldrig blivit någonting av dem. Nu ska jag dock inte ge mig!

En artikel i Drömhem och trädgård inspirerade mig. Den handlade om att göra vårfint på uteplatsen. Och där långt in i bilden låg en färgglad mormorsfilt. Den fångade mig uppmärksamhet direkt, liksom ropade till mig med sina färgglada små pluttar!

Än så länge har jag bara nio rutor, den tionde är på gång. Men har jag sagt stort så menar jag det. Mina mormorsrutor är alltså stora mormorsrutor, och nio stycken bygger nästan en filt ... nästan ...

Garnet det är sådant som jag hade. Alla möjliga färger, ibland helt omatchande men det gör inget. I sin helhet blir det ändå fint. Alla garner är av bomull men ändå varierande, vissa är släta, andra lite blanka och en del är nästan som frottéiga. Jag tror att det blir bra ... jag får väl använda den på avstånd i värsta fall ;).

 Kan du virka en mormorsruta?

Starta med fem luftmaskor (lm). Slut dem till en cirkel med en smygmaska (sm).

Varv 1: Tre lm, två stolpar (st) omkring ringen. Tre lm, tre st, tre lm, tre st, tre lm, tre st, tre lm. Nu har du kommit runt. Virka då en sm i tredje lm (som du virkade i början av varvet).

Varv 2: Tre lm (för att komma upp till nästa nivå), en lm, tre st (alltid omkring förra varvets lm), tre lm, tre st, en lm, tre st, tre lm, tre st, en lm, tre st, tre lm, tre st, en lm, två st. Har du kommit runt? Fäst med en sm i tredje lm som du virkade från början.

De tre lm blir ett nytt hörn. Alltså tre st, tre lm, tre st, i varje hörn. Fortsätt på detta sätt, varv efter varv, tills du fått önskad storlek på rutan. Färg byter du vid ett nytt varv.
Fäst alla trådar med stoppnål. Sy eller virka ihop rutorna.

Det är så roligt och enkelt!

Psss ... om inte min beskrivning är bra, så googla efter en annan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar