måndag 28 maj 2012

Min vanliga tågtur trogen, Sundsvall - Göteborg ... eller skall jag kalla det för mitt oturståg?

Vi fick springa, på nolltid, mellan våningar och spår, över viadukter och genom hallar för att byta till Sundsvallståget. Jag har gjort det mången gång förr, då med "bara" ett barn, vagn och väskor. Jag har även gjort det samma, höggravid, och med två barn, vagn och väskor. Nu har jag gjort det med tre barn, vagn och väskor. Tur att Karin och Noomi var med denna gång!

Innan hissdörrarna gick igen hörde vi hur en "herre" (läs viktig gubbe) förklarade, lite nedlåtande, för sin kvinna "De var från landet". Han måste ha förstått det när han såg hur effektivt och blixtsnabbt vi packade in oss i, den minimala, hissen. Inkilade barnvagnar, staplade väskor, mammor och barn längst uppe på. Alla måste med samtidigt, inte en kubikcentimeter var outnyttjad. Handlingskraft!

Är alltid tåget mellan Göteborg och Stockholm minst 25 minuter sent? Eller är det bara när jag är med? Och varför lägger de då alltid avgången för anslutande tåg till Sundsvall endast 30 minuter efter?
Men inget ont som inte har något gott med sig. På det här sättet får vi ju alltid åka gratis. Över 60 minuters försening medför pengarna tillbaka. Resultatet blev 120 minuters försening. Vad med för det då?

Nu på morgonen har jag fått höra att mamma, som skulle åka med tåget efter oss, från Göteborg och hem, kom hem klockan 8 på morgonen i stället för klockan 24 kvällen innan. Undra vad hon får för ersättning? Tack och lov att jag slapp sitta på perrongen och vänta så länge med mina barn ... :P

Hejhej! Nu är jag alltså här igen. Jag har bara haft lite semester :)

2 kommentarer:

  1. Precis så där var det för mig med när jag åkte Gbg-tåget och skulle vidare till S-vall! Med bäbis i vagn och väskor... Och felskyltat var det, klev på fel tåg tills nån räddande ängel talade om var vi istället skulle. Svettigt värre! Skönt att ni hann med i a f, inget drömscenario att bli kvar på en tågstation med ett gäng ungar... Och välkomna hem! :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, men visst är det väl märkligt att det alltid är samma problem?! Jag törs nog aldrig mer åka tåg.
    Ojoj ... hoppa på fel tåg, hjälp! Och hålla reda på barn och vika ihop barnvagn och bära in hela alltet, när man ska packa in sig i tåget är ju inte det enklaste, ojoj ... :D

    Vi ses på lördag! :)
    Kram.

    SvaraRadera