måndag 4 juni 2012

Att hålla motivationen uppe!?

Just nu ser det rätt så dystert ut här hemma. Det regnar och är lerigt och blött ute ... och inne. Jo, jag klagade tidigare över sand och lera som drogs in i hallen, nu är det denna syn man möts av när man slår upp ytterdörren och skall göra entré. "STOPP! Pass på! Missa inte spången!"
Du förstår nog att sanden och leran, de smutsiga stövlarna och galonisarna har flyttat ytterligare ett steg in i huset, in i köket. Hmm ...

När det ser ut så här vill man hellre bara dra täcket över huvudet och sova en stund till, helst tills dess att allt är fixat. Jag skulle också kunna säga som Jonathan gråtande uttryckte sig ... "för mig är det viktigt med en hall", stackars barn.

Ja, ja nu är ju faktiskt inte smutsen det stora problemet. Det är vattnet som sipprar in men inte sipprar ut och så de ruttna stockarna.

Faktum är att det är otroligt bra att det började regna lite, på det sättet fick vi ju nu se vad som händer under huset då. Tänk hur det ska se ut när det regnar mycket och länge. Nu vet vi vad vi har att kämpa emot.

Själva huset då? Ingen snickare som vi pratat med kan eller vill ta på sig projektet just nu. Egentligen vill vi göra det själva men det är inte så lätt med två små barn som ska vara med i gyttjan, det kan ju dessutom vara farligt ... jag vet att många har varnat oss för gamla renoveringsobjekt ... men vi vill ju!

Vi vänder på huvudet och kollar åt ett annat håll.

Att fokusera på något annat ett litet tag är nog bra men ack så svårt. Något jag kan påverka här och nu, försöka se något som jag vanligtvis brukar njuta av, här i min närhet.

Jag har inte berättat hur det går med mina pelargoner. De där gängliga döda skeletten som hade stått torra hela vintern. Dom HÄR. Jag nämndes ju inte klippa ner dem, men gjorde det till sist ändå med den ena. Båda tog jag och planterade om i stora krukor och lät jorden gå långt upp på stjälkarna. Det var ett rent experiment, jag tänkte att man rotar ju skott av pelargoner genom att sätta stjälkar i vatten eller jord, så då borde väl dessa stjälkar få lite mer rötter och må bra av denna behandling. Det verkar gå vägen, för de har vuxit riktigt duktigt.

Med tanke på att det bara är i början av juni än så långe, så kan det kanske bli rekordhöjd denna sommar.









2 kommentarer:

  1. Åh, Anna ... Tur att det går att vända huvet och titta på annat! Massa sådana där internethjärtan till er alla.

    SvaraRadera
  2. Tack kära Josephine! Jag tar emot dina hjärtan och de värmer :) KRAM!

    SvaraRadera