torsdag 21 juni 2012

Rabarbermaräng!

Ännu har vi inga egna ägg, men vi är rätt så bra på att göra av med massor av denna vara ändå. Idag, dock i en ovanlig form, maräng.


Receptet hämtade jag i Annas (Bergenström) pajer. Först gjorde man ett pajskal som man förgräddade. Jag valde som alltid "latmajas pajdeg" med smält smör, så man slipper kladda. Sedan i med rabarberbitar, socker och majsenamjöl och in i ugnen igen. Och till sist dit med en maräng på fem äggvitor och grädda vidare. Jag strödde lite vaniljpulver på toppen, det är det som är svart på bilden.

Visst hade det varit snyggt att få till en sådan toppig "snurrmaräng"?! Men jag är nöjd med detta molnlandskapsfluff också.

Och så lite vaniljglass till förstås.

Jag börjar genast att fantisera om vad man skulle kunna gömma i marängen nästa gång ... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar