söndag 31 mars 2013

Inbrott med mersmak.

En dryg halvtimmas promenad, rakt ut på isen, hemifrån oss, ligger en liten ö. Mitt på den lilla ön ligger det en liten, liten stuga. Vem är det som äger den lilla stugan? Jag har ingen aning, men dörren stod välkomnande öppen så jag kunder inte låta bli att kliva på. Jag ville bara se till att allt stod rätt till där inne.


Inbrottet bestod i tre steg. Ett steg in över tröskeln, och jag stod mitt i köket. Ett, eller två steg till och jag befann mig mitt inne i kammaren. Det säger allt om storleken på detta ställe.


Åh, så sött! Jag är helt betagen. Allt är i miniatyr. En liten, liten spis, med en liten, liten spiskåpa ovanför. En liten, liten vedlåda med små vedträn i. Små smala trasmattor i helt rätt proportioner. Allt från en svunnen tid.

Jag är sugen på att flytta in. Kaffepanna finns redan, ved i vedlådan, skurmedel och trasa. Jag behöver bara ta med min stickning.

Takets färg är helt gudomlig!

Fönsterputs som jag minns från barndomen.
Intressant läsning
och annat nöje.

Och hissa flagga kan jag också göra ... även om själva stången såg ut att vara i det mest ruttna laget.

Jag har noga övervägt om jag vågar lägga ut dessa bilder på min blogg. Jag tänker att ni som är mina bloggläsare varken är några plundrare eller förstörare. Jag har heller inte talat om vad platsen heter. Så jag har bestämt mig för att jag törs.

Jag rörde inget, jag gick bara omkring, och det enda jag tog med därifrån var dessa foton med min mobil.
Jo, förresten, jag lyfte lite på sofflocket för att glutta ner i kökssoffan, men det var mest för att komma över min egna rädsla och mina tankar på att "tänk om det ligger någon där i" ... huhuhu. Nu minns jag inte alls vad som fanns där, så troligtvis inget av värde.

Den som äger stugan kan anmäla mig för inbrott eller också tacka mig för upplysningen om att det kanske är läge att åka dit för att låsa och laga ett trasigt fönster.

Ja, dessa tre steg är nog de mest brottsliga jag har gjort i mitt liv. Och jag fick mersmak!
Får jag, så köper jag stället!

9 kommentarer:

  1. Usch. Bäst man låser om sig om nätterna, annars står du väl i farstun när man minst anar det.

    (Ta med stickningen i så fall :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar med både huvudnyckeln och stickningen ;-)

      Radera
  2. Men wow, va festligt! Va gulligt det såg ut. Tror verkligen du kan sova lugnt om det där var det mest brottsliga du gjort i ditt liv... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är super gulligt!
      Det mest brottsliga jag kan komma på nu i alla fall :-)

      Radera
  3. Så där har jag också gjort en gång, å nu äger vi stugan. Det är en fantastisk känsla att komma tillbaka och gå in igen och veta att nu är jag ingen buse längre...
    Ser ut att vara en fantastisk plats. Gå varligt fram och stugan kommer bli er. Kram Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande!!! Du tog alltså reda på vem som ägde den? Vilken lycklig och hoppingivande historia, tack för att du berättar!
      Framtiden får utvisa vad som händer :-)
      Tack och Kram!

      Radera
  4. Jag älskar också att besöka gamla övergivna hus! Kan inte låta bli att gå in, titta runt, och lämna det i samma skick igen. :) Dessutom är jag ganska vidskeplig så jag måste "fråga huset om lov" innan jag går in och säga adjö också innan jag går haha. Ett av det roligast husen jag hittat va inne i en gammal skogs-by där en sömmerska hade bott. Det fanns otroliga kavajer, klänningar och symaskiner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad läskigt! Gör du det ensam?
      Är det sant? Symaskiner och klänningar låter liksom för bra för att vara sant ... men det är ju inte första april i dag så ... ;-)
      Vad är det, det kallas ... "urban exploration" va? Mycket spännande, men varken någonting som jag brukar göra eller har tänkt att fortsätta med :-). Och jag tror inte att jag hade vågat om inte huset hade varit så litet som det är.
      Tack för din kommentar :-)

      Radera
    2. Hej igen anonym!
      Har du läst dessa? Kanske något av intresse för dig :-)
      http://tomtochode.blogg.se/
      http://www.ruinturist.se/index.html
      http://vasternorrland.blogs.se/

      Radera