fredag 24 maj 2013

Naturen bjuder helt enkelt på oslagbart storslagen njutning!

Jag promenerar till jobbet. Jag måste inte, men jag gör det ändå. Min väg går över åkrar och ängar, genom skog och mark. Jag lyssnar till fågelkvitter och drar in frisk lantlig morgonluft. Naturen är helt fantastisk, i ständig förändring, aldrig tråkig!

I dag på min promenad till jobbet gick jag i rask takt och tänkte på något, jag vet inte vad. Plötsligt kom jag på att jag höll på att missa allt som fanns runtomkring mig. Jag varken såg, hörde eller kände. Jag bara gick. Så upptagen av att planera allt som ska uträttas och fixas. Tack och lov stannade upp i tid, jag ruskade till min hjärna och lyckades ratta in rätt kanal.

Stopp! Stanna! Lyssna! Se! Känn! 
Det behöver inte ta lång tid. Ibland får man vara tacksam över några få minuter. Kanske bara en enda? Bara man inte glömmer att "ta in". Nya stilleben träder ständigt fram om man bara ser.

Titta noga på en blomma, hur är den uppbyggd? Se på ljuset som strilar genom skira små nyutslagna blad. Mossan på en sten! Laven på en trädstam! Har du sett dess färg? Vad är det för träd du går förbi? Oj, vilken vacker pinne! Mmmmm blåbärsris. Titta vilken fin sten! Ja, ni hör ju, inte behöver man vara märkvärdig för denna njutning. Den är dessutom HELT GRATIS. TACK!
Och vet ni!? Det sägs att vinden som piskat mot ansiktet gör gott för själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar