söndag 9 oktober 2011

I mitt köksfönster


Det är inte så vanligt att jag bjuder på en bild av mig själv, men i kväll gör jag det. Bara för att jag är så glad över att jag kan sitta såhär i mitt köksfönster. Ser ni ljuset? Ser ni trädet? Ser ni hösten? Ser ni min belåtna min? Allt är på riktigt! ... och ser ni att jag har jackan och skorna på mig? ... det har jag förstås inte tänkt ha så länge till ... men vem vet ...

Vi mötte nämligen vår närmste granne för första gången i dag. Han bor sommartid i en stuga som ligger intill vår gård. Mycket trevligt. Plötsligt erbjöd han oss att låna hans separett toalett i vinter om vi skulle få problem med vår egna. Otroligt snällt och generöst och jag lyssnade noga och artigt på när han visade hur den skulle användas och hur jag skulle slå på elementet i skjulet osv.

MEN VA? Problem med toan? Är det sånt man brukar få? ... det lät på honom som om det var den mest vanliga och naturliga sak i världen ...

Jag kan se framför mig hur jag mitt i iskalla vintern springer, i stora stövlar och oknäppt kappa, med ett barn på varje arm, genom ringlande snögångar fram till hans stuga. Hur jag måste skydda mina barn från snö, storm och kyla, under min kappa, medan jag tar i allt vad jag kan för att lyckas fösa upp den igendrevade dörren ... för att "slå en liten drill" ...

Nej, så har jag inte tänkt ha det! Vi tänker nog renovera toan i stället, vi tycker att det låter som en lite bättre idé faktiskt. Och så tänker jag elda så att kaminerna glöder!

Vi inte oroliga, inget skrämmer oss, vi tänker bara att vi går en spännande framtid till mötes ;)

Och jag vill verkligen understryka att jag är mycket tacksam över så generösa grannar och över all information som gör att vi hinner rusta för att göra vår framtida tillvaro lite enklare.

7 kommentarer:

  1. Vilken skön syn där i snöstormen :-) men potta under sängen då!? ;-)

    SvaraRadera
  2. Fast vi inte har hunnit lärt känna varann som vi skulle så kommer jag att sakna dig!! Jag önskar er all lycka till, och kommer att följa er med spänning här! Kram från andra sidan!

    SvaraRadera
  3. Lena! potta är både en bekväm och bra lösning ;)))

    Tack Marie! just det du säger är sorgerligt ... :( . Men jag gjorde vad jag kunde angående mitt löfte om efterträdare ;))) Fast min förlust är ju lika stor i alla fall. Jag följer dig på fejjan tills dess du också börjar blogga :)) Kram från den här sidan!

    SvaraRadera
  4. Åh inte visste jag att du börjat blogga! Va kul! MItt i allt ni grö nu, att du hinner! Kul! Här ska jag läsa :-)
    /Anna J

    SvaraRadera
  5. Tankarna går till filmen "Barnen från Frostmofjället" som jag såg på Frälsis någon gång på 50-talet;) Satsa på en toarenovering! Verkar härligt ställe o nu vet jag var det ligger också! Lycka till med allt! Kram/Eva L

    SvaraRadera
  6. Jag tror att jag och min familj kommer på studiebesök en vacker/mulen/solig/regnig/snöig dag för att se er nya lya. Om jag inte var sååå frusen skulle det säkert passa oss ;)

    Kramar
    Viktor med familj

    SvaraRadera
  7. JA! Såklart att ni ska göra det! Viktor, vi fixar skoteroverall till utlåning ;)
    Och Eva, vad bra att du har hittat kordenaterna. Då hittar ju du också hit! :)))
    Vi ska satsa på toan nu och till sommaren (om vi kan hålla oss ända tills dess) gör vi ett nytt värmesystem för hela huset :)
    KRAM på er!

    SvaraRadera