torsdag 24 november 2011

Gardiner ... alltid en svår nöt att knäcka ...

Vad snopet att gardinerna bara räcker tvåtredjedelar ner på fönstret ... :(
Jag visste förstås innan att de var lite för korta, men varken mitt ögonmått eller min fantasi berättade att de skulle se ut såhär.

 Vad gör jag? Kan man skarva? :/ Eller kan man ha såhär?
Jag vill inte köpa nya för jag älskar tyget och jag vill nyttja det jag redan har istället för att bara köpa nytt och nytt hela tiden. Min mormor skarvade faktiskt sina gardiner genom att klippa av dem i nederkant och sy in en bit lappteknik och så dit med nederdelen igen. Det var fint! ... men jag tror inte att det passar på dessa ... så nej, det gör jag inte. Nu i skrivandets stund slår det mig att någon form av tofsfrans kanske kan vara lösningen. Eller finns det risk för att det blir för mycket cirkus över det hela då? Hmm ... jag är ju inte direkt en cirkusfantast, men jag fascineras över akrobatisk konst och jag älskar det som är färgglatt och roligt! Cirkus verkar dessutom vara på tapeten om man nu ska bry sig om det, jag tycker mig ha sett cirkustema lite här och var den senaste tiden.

Nu när jag ser på bilden känns det som en cirkus alltihopa ... så varför inte späda på? :P

Adventsljusstaken har Anna-Klara satt upp helt själv! Hon fixade det medan jag och Nisse var inne i Jonathans rum och grejade. Jag hade egentligen köpt vita till lekrummet, men Anna-Klara ville absolut ha de "gula" och när jag kom in så var den uttagen ur kartongen, uppsatt i fönstret och stickproppen i. Lysande! :)

Men gardinen ...?

10 kommentarer:

  1. Kunde kanske funka åt andra hållet, som kappa istället...? Tyget var ju jättefint! :-)

    SvaraRadera
  2. ..ja kappa eller så ett enfärgat typ bakom som är längre och så hänger de färgade längderna framför..eller..kanske inte :) Förstår att du gillar tyget!

    SvaraRadera
  3. Ja, såklart! :)
    Jag gjorde det och det blev ju, efter omständigheterna, oändligt mycket bättre ... även om jag gärna hade haft längder.
    Tack! :)))

    SvaraRadera
  4. alternativet hade varit att ha en längd...lite unconventional, men ändå trevligt...fint anna! / LK

    SvaraRadera
  5. Ja, en längd är även min melodi :) ... men nu var de redan två sedan tidigare tyvärr.
    Tack LK! :)

    SvaraRadera
  6. Kanske om du hittar annat tyg - typ cerise - och skarvar någonstans på mitten? Hm, fast "orka liksom"... Svåra dilemman! :)

    SvaraRadera
  7. Ja orka :)))
    Jag satte den som en kappa istället och det blev bra!

    SvaraRadera
  8. Men det var ett bra förslag Sofia! :)

    SvaraRadera
  9. Jag hade precis samma problem när jag flyttade till vårt hus nu, ett tyg som jag tyckte om men för korta längder. Jag skarvade med ett enfärgat vitt upptill och det blev jättebra!

    Roligt att få läsa din blogg Anna. Ni verkar ha så mysigt, precis som du är! :)

    SvaraRadera
  10. Det där med att skarva är nog inte en så dum idé ändå. Jag tycker ju om de flesta av mina gamla gardiner och de är för små allihop.
    Jag ska testa det du säger, fast denna gång får de hänga på bredden i stället.

    Tack Sofie!! :)

    SvaraRadera