måndag 2 januari 2012

Braskudde kedjestygn

Broderiet på braskudden börjar så smått ta form. Hittills har jag bara jobbat med kedjestygn. Jag broderar med restgarner av ull. Tjocklek och färg varierar, men det ger bara liv åt det hela tänker jag. Vissa färger är rent av fula när de ligger för sig själva, men tillsammans med de andra kan de bli vackra. De lyfter varandra! De flesta garnerna anväder jag precis som de är, något garn har jag dock delat för att det inte ska bli alldeles för tjockt. Ett tjockt garn bygger ju snabbt, vilket är roligt för den som vill se ett snabbt resultat ... som jag gärna gör :)

Broderi är ett bra och enkelt handarbete. Lätt att ta med om man skall åka bort. Och naturligtvis lika lätt att ta med runt i huset hemma. Jag kan sitta med i soffan när de andra ser på film etc. Det låter inget ;) så jag väcker inte halva familjen när jag drar igång, vilket jag gör när jag går lös med symaskinen, efter läggdags. Det jobbigaste är kanske att man måste ha en lampa tänd.

Det är ju roligt! Det är bara att rita upp det man vill sy och sedan börja. Om man inte vill rita på fri hand så kan man förstås rita av någonting, det behöver inte vara avsett för att brodera från början. Jag är säker på att det sitter flera där ute som har massor av ideér och som skulle kunna åstadkomma fantastiska resultat om ni bara satte igång. Och så vet jag att det finns otroligt många som redan håller på, som tillverkar underbart sköna ting redan nu. Är man lite ovan eller ringrostig och man därför drar sig för att börja, så kan man trösta sig med att enkla former och få detaljer kan ge ett lika bra resultat som det motsatta. Det gillar jag! :)
Kör igång vettja, det är kul!!!

... nu ska jag brodera istället för att skriva ... :)

7 kommentarer:

  1. Älskade Anna!
    Vilken fröjd att Sofia gav mig tipset om hur man kan kika in genom nyckelhålet hemma hos dig...
    Jag bara njuter som vanligt av din kapacitet och förmåga att skapa vackert och berörande. Grattis till ett hem och en plats där sin själv kan leva och växa! Längtar oftare än du kan ana efter din vänskap och närhet. Jag ska alldeles snart börja kreera igen, har beställt märklappar ialla fall... Stora kramar från mig till dig och de dina/ Anna Lindmark

    SvaraRadera
  2. Självklart menade jag att SJÄLEN skulle få plats att växa, men den sitter väl ihop med självet kan jag tro...Puss på dig du vackra/ Anna

    SvaraRadera
  3. Åh, jag har en broderinerv som varit bortdomnad sedan sjuans syslöjd. På senare tid har jag börjat få lite känningar i den, men jag vet ju inte hur man gööör - eller vad jag ska göra med det!
    Tack för inspiration, de där kedjestygnen vad ju hemskt fina!

    SvaraRadera
  4. Men hej min ÄLSKADE Anna!
    Tack! Å vad roligt att få lite av dig här! Jag har tänkt på dig mycket sedan vi kom hit. Att här finns möjligheter för så mycket som vi skulle kunna göra. Det låter härligt att du skall sätta igång med något projekt, jag blir nyfiken, vill se! Men visst är väl det här kuddbroderiet ett riktigt anna-broderi? som en blandning av dig och mig på nå sätt :)
    Jag älskar verkligen den här platsen och jag hoppas innerligt att detta ska förbli vårt hem för en väldigt väldigt lång tid ... gärna för resten av livet? :)
    Kika in genom nyckelhålet så mycket du vill :) MEN jag vill att du ska komma hit på riktigt också!!! Säg bara till när du vill.
    Många kramar och hälsa dina du med.
    Puss!/Anna

    SvaraRadera
  5. Linda! Det är bara att sätta igång, det är inte svårt alls ... men som med det mesta så blir man ju förstås bättre och bättre ju mer man håller på. Jag blir jätteglad om jag kan inspirera dig! :) Kolla på min lilla skiss på stygnen, låna en bok på biblan eller googla på olika broderistygn. Gör en kudde, brodera på ett par vantar, sy en väska eller ta en du redan har och brodera på den. En tröja, en kjol ... ja du fattar ;)
    Lycka till!/Anna

    SvaraRadera
  6. Käraste du, jag kommer va så säker. Att få vara en del i ditt skapande är det bästa beröm jag kan få! Ja, braskudden är i sanning en Anna-kudde x2. Jag kommer strax in till dig mer på riktigt, håll kaffet redo! och du- bry dig inte om nåt till jag behöver ändå minska midjemåttet... Din närvaro är allt som krävs för att kaffet kommmer att smaka himmelskt:)
    Stor kärlek/ Annapanna

    SvaraRadera
  7. Det samma ... i sådana fall är det absolut helt ömsesidigt!!! Jag är så redo jag någonsin kan bli .. börjar vänta redan nu :)

    SvaraRadera