onsdag 1 februari 2012

Upp ur hushållsträsket!

... är titeln på en bok som jag fick av syster Karin för ett antal år sedan. Undra vad hon tänkte? ;) Undra var boken är? I vilket fall är den välbehövd och BARA måste fram NU!

Ur alla våra bokkartonger, totalt utan struktur, lyckades jag alldeles nyss nosa fram den. Det kan vara min förmåga att "aldrig ge upp" (Jonathan har sagt det) som gör att jag kommer att överleva även denna gång.


Jag slår upp första sidan och inser att enbart inledningen räcker för att inspirationen skall rinna till. Den är klockren! Om det har skrivits en bok i detta ämne måste det betyda att jag inte är ensam i min situation. Hoppfullt!? :)

"Hushållsträsket kallar jag den situation som uppstår då ansvariga personer i ett hushåll har förlorat kontrollen över alla pinaler som man samlat på sig och till dem hörandes stök och smuts. Allt tornar upp sig blir till en nenda röra och varje gång man försöker åtgärda börjar man i fel ände. De dagliga bestyr som man med nöd och klarar av blir snart bara en oändlig räcka av trista, repetiva, segdragna uppgifterhelt utan charm som man snart lär sig själv och minderåriga hushållsmedlemmar att hata. Och man tycker att all ens lediga tid går åt till disk och tvätt och städ, disk och tvätt och städ i all oändlighet." Lotte Wellton, Upp ur hushållsträsket
Ni som känner mig VET ... det är ingen överdrift, det är heller inte något skämt, även om jag själv kan skratta åt det. Denna bok är behövlig för mig. Och ni som känner mig ännu lite mer vet att jag egentligen kan ha ordning och tycker mycket om sturktur. Att jag kräver kontroll på läget och att den oordning som jag själv är med och skapar därför blir till en otroligt stor stress för mig.

Jag måste helt enkelt upp ur hushållsträsket!

Så nu ska jag gå runt i huset, sådär som Arga Snickaren brukar göra, och titta på allt som måste göras. Jag ska räkna efter hur lång tid det kommer att ta att fixa allt. Så tänker jag att jag kan rensa upp/fixa till ett litet område varje varje dag, och på lördag och söndag kan vi hjälpas åt och ta ett större projekt. Då kommer jag att upptäcka att det kommer att ta fyra och ett halvt år! Tänk då ska vi jobba varendaste eviga dag! Och det är enbart lösa ting vi ska strukturera ... inte renovera. Undra om pusslen ligger kvar i sina plastpåsar då? ;) De som Anna-Klara och morfar sorterade i måndags.

Nej, o så inspirationsdödande. Nu ska jag koka en kopp kaffe istället och läsa boken! ;)

2 kommentarer:

  1. Jag kände redan vid första anblicken av titteln till detta inlägg att jag kände igen boken... Inte så konstigt förstod jag när jag började läsa.. ;) Och nu till det väsentliga, när du läst klart, kan man få låna då? :)
    /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men självklart!! Jag måste bara först säga att jag verkligen har LÄST boken nu ... med både understrykningar, kommentarer i kanten och inklistrade anteckningslappar som följd ...
      TACK! förresten :)))

      Radera