fredag 20 april 2012

Fyndigt värre! ;)

Som de flesta dagar här blev även gårdagen en upptäcktsfärd runt gården. Det som göms i snö ... ni vet. Men även löv och ris och gamla brädbitar kan utgöra perfekta gömmor för alla möjliga små fyndigheter. Hur det såg ut innan snön föll i fjol hann vi inte med att se. Så för tillfället bjuds vi på ständiga överraskningar.

Jippi! Under några risiga buskar, täckta av halvt förmultnade löv, drog vi fram något som vi trodde var gamla brädor. Men det var det förstås inte. Det var två pallkragar. Lyckliga, fällde vi genast ut dem. "Wow, precis vad vi behöver!" sa jag "Va bra! dom kan vi ha till djuren" sa Anna-Klara. Undra vilka djur hon menar? Jag tänkte mig snarare till någon form av odling. Lite skraltiga, men det är lugnt, det ordnar sig :) Ett annat fint fynd var en sinkvattenkanna. Den låg under bråten ute på det gamla dasset. Den kommer att passa perfekt in i mitt stilleben ute på bron.

Dagens, klart fetaste fynd, var en margarinlåda i trä, tillsammans med två andra trälådor, som vi hittade i garaget. Sååå fina! Blomlådor tänker jag ha dem till, de hade kunnat fungera i skafferiet också men när de har stått i ett garage ... ? Vi får se. Undrar bara hur jag ska göra för att de inte ska bli förstörda av vatten och jord?



Det sötaste fyndet, var en nyvaken tvååring, i en vagn. Och det absolut suraste var en gammal och rostig surströmmingsburk i en buske. Det mest märkliga var att burken var öppnad och att fisken var orörd ... eller förresten det mest märkliga var nog att ingen hade hittat den förr, för ni förstår ju hur den stank! Bläää. Undra just hur den surströmmingsfesten artade sig när man upptäckte att man glömt bort i vilken buske man ställt strömmingen? ;)

De syrligaste fynden hittade vi sedan, under en hög av stora svarta torkade löv, några ljusgrön och knoppiga rabarberknölar.

Snart blir det RABARBERPAJ i Starred!!

Vem vill smaka? :)

6 kommentarer:

  1. Jaaaag!!!
    Jag tycker så mycket om din blog och om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!
      Tack och lov så jag slipper äta den helt ensam :) Och det samma!
      Kram!

      Radera
  2. Jag köpte sådana fina trälådor ifjol och planterade kryddor i. Oljade dem, plastade insidan och gjorde små hål så vattnet kunde rinna ut - funkade jättebra som blomlådor! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Är de fina efter en sommar ute?
      Jag gör så jag med! :)

      Radera
  3. Ååååh!! Vilka toppenfynd!! Säger bara ett stort grattis, särskilt till lådorna. Jag har blivit tipsad om "linoljesåpa", som både tvättar och oljar in. Ska tydligen vara jättebra till gamla trägrejer (och till en massa annat också har jag förstått). Jag har dock inte hittat det i någon butik, bara på nätet (tror det var typ Gysinge byggvård eller nåt sånt).
    Tänk va fint ni har det och kommer att få det! :)
    Kram, trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det! :)
      Ok, linoljesåpa? Jag ska undersöka saken jag med. Jag säger till om jag hittar något.
      Tack!
      Och ha en fin helg ni med, Kram!

      Radera