fredag 18 maj 2012

Det är ju ganska trevligt med sådana här ytliga ingrepp.

Hela vedboden är inte färdig ännu. Men jag bjuder ändå på ett litet smakprov.

Ena sidan, om dörren, är klar. Jag använde mig av gamla brädor ifrån husfasaden, sådant som de tog bort när de satte in den nya dörren. Jag lappade alltså bara på där nertill. Helt och rent blev det. Du ser samma vägg, före och efter, här bredvid. Ja, jag blev tvungen att tänka till lite, eftersom det inte är så lätt att skruva i ruttet trä.

Jag bytte även ut dörrfodret. Man ju lura ögat lite genom att sätta dörrfodret lite rakare än själva huset och väggen. :) Vipps så var "vebon" uppriktad ... :P

Lite gräsmatta här framför vore önskvärt. Jag kollade upp priset på utrullningsgräs idag. I Sundsvall kan man köpa för 50 kr per kvadratmeter, eller 40 kronor om jag ville ha mer än 75 kvadrat. Underarbetet som måste göras är det samma som vid sådd, och det skulle också gå på ett par .. tre tusen. Så, det blir nog gräsfrö och väntan för oss.


Två små värdefulla tips!
De gamla brädbitarna räckte till två blomlådor också. Första är ditsatt, med jord i botten och massor av gräsklipp uppe på. Jag har sått doftärtor som skall få slingra sig upp för snörena som jag satt upp. Jag har även planterat tre gängliga solrosor där i. Och så en av Jonathans jättepumpor.

Jag hade inte försått ärtorna så de sådde jag direkt på plats. Jag tyckte dock att det kändes konstigt att peta ner ärtorna direkt i gräsklippet bara. Så jag finulade ut en liten lösning. Kanske ett litet tips ... nu ska du få höra, och se vad du tror.

Jag tog några tomma pappersrullar och delade dem på hälften. Så fyllde jag dem med jord och tryckte ner dem långt ner i gräsklippet. Jag sådde sedan precis som vanligt i dem, två cm djupt. Sedan lade bara lite gräsklipp över. Nu är det bara att vänta och se! :)

Här kommer nästa lilla tips ... vilket jag känner mig mycket nöjd och glad över att få dela! ;)

Jonathans jättepumpor har stått inne i värmen och blivit just jättestora. När jag nu satte ut en av dem tog vinden genast tag i dess stora sköra blad ... problem. Utomhus temperaturen är dessutom betydligt lägre än den temperatur som den är van vid, det är också lite av ett problem. Så för att det inte skall bli en för stor chock för plantan så fick den ett eget litet växthus. Jag läste om någon som fått tipset om att lägga godislådor över sina små plantor. Jag valde en balja från Ikea, eftersom jag hade en sådan. Jag lade några stenar vid sidan så de inte skall blåsa bort.

I morgon kollar vi hur den jättelika plantan mår.
Sov så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar