fredag 4 maj 2012

Knåda gubblera, kanske är en lite underskattad hobby?

Fast inte i vår familj. Det är nästan ett undantag om burken med lera INTE står på köksbordet.
Det är förstås för det mesta barnen som "degar" ... men mammor kan också ;). Och det är ju så roligt!

Tänk vad konstigt och tråkigt det är att, så fort man blir vuxen, måsta göra allt så seriöst. Att bara rita en teckning eller baka till en lerfigur med enda ändamålet att ha lite kul, det hör inte till vanligheten. Jag är så tacksam över att jag får vara med mina barn, för tillsammans med dem får jag utlopp för allt det där roliga utan att det är märkvärdigt på något sätt. Så hos oss ritar och degar både vuxna och barn för fulla muggar och helt utan uppoffring.

Nu tycker jag verkligen inte att man behöver ha barn för att göra sådant. Men det blir ju liksom lite mer naturligt att sitta och leka med gubblera på fredagskvällen om man har ett litet sällskap bredvid. I dag kunde jag dock inte slita mig, trots att barnen var nöjda. Jag ville mer! Inte ens när David kom hem gav jag upp ... jag var bara tvungen att fortsätta, jag hade ju fått en så bra idé! En jättfisk! med stora ögon och gröna fenor. David fick packa upp matkassar, hacka grönsaker och duka, medan jag lekte vidare. Någon gång ska det väl vara en mammas tur också?

Bra modellera i många fina färger, det köper du billigt på biltema. Jag vill inte göra reklam för biltema, men jag vill tipsa er om en rolig familjesyssla!

Och du ... steka köttfärsen det hann jag med ;) ... och diskat, det har jag också gjort ... Trevlig helg allihop!

3 kommentarer:

  1. <3 ljuvliga du <3

    SvaraRadera
  2. Bra tips där! (alltså med biltema-lera. och att dega överhuvudtaget!)

    SvaraRadera