fredag 29 juni 2012

En kamp emot blommor och gräs, den borde man väl vinna?


Ja, säg inte det ... att man borde vinna alltså. Det är inte så självklart på alla ställen ...




... inte där hundkexen växer sig stora som träd, humlen har hittat in i hallen och pilduschen plötsligt har blivit över fem meter hög ...

Men hur kan man förklara krig mot något så underbart som blomstrande växtkraft? Jag vill bara sitta ner och njuta av grönskan, känna doften av nektar och supa in alla lysande färger med mina ögon. 

"Det här behöver vi väl inte ta bort? ... och det här väntar vi med!" ... "Vänta nu, fööörsiktigt! ... här någonstans ska det finnas en mycket speciell blomma ... frågan är bara var?"


Nej, jag måste skärpa mig! ... när jag har så många arbetsvilliga, i olika storlekar, som står till tjänst. En gemensam insats, på bred front, är en förutsättning för att vi överhuvudtaget skall klara av att vinna tillbaka stället ur naturens klor.

Jag måste låta det gå. Istället njuta av de glada, vackra människorna som jobbar och sliter med sina kroppar.

Och av att alla arbetar efter bästa förmåga, av att få se förnöjsamheten i deras ögon, när de ser sina egna fantastiska framsteg. Proffsnivå!

En avslutande bastu med bad kan väl vara på sin plats? Det får bli herrarnas njutning. Vi kvinnor, och de lite krassliga, stannar hellre, för lite mete, på bryggan.


Tack för en dag i paradiset!

4 kommentarer:

  1. Men vad är det här nu för litet hus ni har hittat?! Fortfarande läser jag din blogg med ett leende på läpparna varje gång! Du har verkligen skrivandets gåva!
    Kram från Fågelvägen

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir!! :)

    Det här är mitt "gamla" sommarställe, mitt i väglöst land och lite outnyttjat på senare tid.

    Mår ni bra på Fågelvägen? ... och har humlen vuxit upp hos grannen? Jag har ju så många humleställen att hålla reda på ;)

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Jo jag tror den är på väg upp! :) Annars mår vi bra här, längtar efter lite sommar bara!

    SvaraRadera
  4. Jo jag tror den är på väg upp! :) Annars mår vi bra här, längtar efter lite sommar bara!

    SvaraRadera