tisdag 7 augusti 2012

Det blir en köksrensartisdag idag.

Det ösregnar ute, David har börjat jobba, trist. Trädgården har förvandlats till en ogenomtränglig djungel av regntyngda liggande växer. Man skulle också kunna kalla det för en våtmarksdjungel full av små krälande grodor. Vad ska jag göra? ... ja inte går jag ut i alla fall, det är ett som är säkert.

Jag tar vid här inne. Inomhusarbetet tar som bekant aldrig slut. Det finns både oändliga behov av vanligt hushållsunderhåll och oändligt med planer, önskningar och idéer på nya projekt som jag skulle kunna ta mig an. Så ...?


I går slipade jag faktiskt köksbordet och jag tömde och flyttade runt i några skåp i köket. Så nu önskar jag att jag kunde göra mer färdigt där inne, måla och göra fint. Men först måste jag rensa och plocka bort lite till. Städa och göra rent. Jag längtar så oändligt mycket efter ordning. Här om dagen läste jag något som jag egentligen visste sedan tidigare, men jag är en som behöver bli påmind ... "Ha en tanke med alla saker du har framme. Det ska kännas att det är du som valt det och att du placerat ut det av en anledning" ... "Ja, dom här kläder ligger där för att vi ska ha på oss dom senare och dom där dukarna och lakarna ligger där för att de inte får plats i skåpet och dom här grejerna ... för att vi inte orkat plockat bort dom, det finns en anledning till allt" tyckte David ... jag menar alltså en GILTIG anledning såklart, och det förstår han med.

Jag ska ta mig an köket, på riktigt, idag. Det är inte bara det som syns som skall finnas där av en anledning. Även de saker som finns i skåp och lådor skall vara noga valda. Planen är att spara allt vi (jag;)) tycker är fint, det är en giltig anledning för att spara tycker jag, en del av dessa saker flyttar jag till ett annat ställe. Allt vi använder regelbundet ska vara kvar förstås, dagligen eller mer sällan spelar ingen roll. Onödiga dubbletter åker bort eller förvaras på annat ställe. Sådant som vi inte använder, bort. Trasiga saker, bort. Fula saker, bort.

Då kör vi! ... :P

2 kommentarer:

  1. Men Anna du har väl inga fula saker

    SvaraRadera
  2. Nej, det är just det som är problemet! ;))) Jag tycker ju för mycket om mina saker, helt enkelt ...
    Men några gamla ströbrödspaket kunde jag i alla fall kasta ;)

    SvaraRadera