torsdag 21 februari 2013

Hjälp, vi har ingen mat!!!

Sådant får man bara inte komma på, klockan halv sex på kvällen, när man bor som vi gör.
Särskilt inte när alla är vrålhungriga och det börjar märkas på humöret. Något måste det finnas ... jo något fanns det ...

Som till exempel frysta blåbär, salt, socker, vatten och kornmjöl. Då kan man snart ha en härlig blåbärsgröt puttrande på spisen. Så fick det bli!

Men gröt utan mjölk?!! Det går ju inte. Tur att vi har EN granne i alla fall och TUR att just den grannen hade en liter mjölk över till oss. David fick springa.

När kornmjölspåsen stod där på bänken fick jag syn på vad som stod på dess baksida, "norrländsk hällakaka". Mmmm sånt är ju aldrig fel. Och nog fanns det ingredienser även till detta, så det var bara att sätta igång.

Jag gräddade dem i pannan på spisen. Det går säkert ännu bättre i en gjutjärnspanna, men en i plåt gick också bra.

Trots att kylskåpet gapade alldeles tomt och fysen i det närmaste lika så, fick vi till en mycket god måltid. Tack och amen.

Nästa gång jag får önska mig något, så ska jag önska mig en kruskavel ... och ännu nästa gång en vedeldad bakugn i köket ...

2 kommentarer:

  1. Härligt Anna du är bara för bra som lyckas klara denna knipa så galant och får det att låta så underbart enkelt. Du lyser upp min vardag Kram Chatrine S-M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Chatrine! Din kommentar lyser upp min! :-)
      Kram!

      Radera