fredag 1 juni 2012

Kan man uppleva medelhavet på ett par kvadratmeter?

Vem vet om man inte testar?
När jag tänker på medelhavet så tänker jag SOL men tyvärr är den tilltänkta platsen skuggig, i en liten cirkel under ett träd. Det är en mycket torr plats och det kan väl vara på sin plats. Det är kanske inte de bästa förutsättningarna men jag gör ändå ett försök, så får vi se hur det blir.

Ni ser ju själva att det är katastrof, här måste något göras! Men den som har lite fantasi ser ju också förutsättningarna, stora!

Det är bland annat här jag saknar gräsmatta. Om vi skulle skapa "medelhav" av hela ytan är förstås gräsmatta onödigt. Stenplattor och torr, packad lera fungerar ju fint då. Men den svenska sommaridyllen står högt i kurs hos mig den med, så tanken är ändå gräs så småningom.

Steppsalvia, rosmarin, timjan och lavendel hör ju till. Salvia, hör det dit? En sådan får i vilket fall vara med. Backsippa ska visst också klara torka men är inte så medelhavsig. Lika så malört, kamomill och någon liten näva.

Jag har planterat en humle som ska få klättra upp för trädstammen. Egentligen ska det väl vara murgröna, men när humlen ändå fanns tillgänglig så fick det bli den. Den kanske även kan ge illusionen av en vinranka med lite god fantasi.

Grusnejlika, jag älskar grusnejlika. En sådan måste jag få tag i. De jag såg på handelsträdgården nu i veckan var så små och taniga så jag hoppade över dem. Men kanske ändå att jag införskaffar en av dessa.

Färgglada pelargoner i krukor får också komma med.

Så ser planen ut.


Jag har köpt mig en blå klänning, ärmlös, riktigt somrig. Jag har för min inre syn sett mig själv svassa omkring i den, här i min trädgård, med en stråhatt på topp. ;) Men verkligheten ser annorlunda ut.

Arbetsbyxor med mysbyxor under, fliströja och jacka ovanpå, grova skor, men utan mössa idag. Så är jag klädd när jag förbereder min medelhavsträdgård i miniatyr. 1 juni 2012.

Hoppas att värmen kommer snart!

En bild av en lummig, gräslös, skuggig trädgård, som vi fick uppleva i Frankrike 2010. En svensk variant av denna och sådana här trevliga middagar vore väl något att sträva mot? :)

2 kommentarer:

  1. Men va du kan om växter - jag blir imponerad! Tar gärna en kaffe eller en svalkande lemonad framöver i Medelhavets Starred... :)

    SvaraRadera
  2. Är det bara tillräckligt intressant så kan det fastna ;)))
    Jag har ju missat att svara ... du är så väldigt välkommen!!!
    Nu känns det som om denna medelhavsmiljö kommer att bli färdig när vi är i 50-årsåldern kanske, inte minst med tanke på priserna på handelsträdgården. Jag har skalat av, så att säga.
    Men lemonaden tar vi både NU och DÅ tycker jag!!

    SvaraRadera